Monday, October 8, 2012

ISL 5 : UJIAN FORMATIF, UJIAN SUMATIF, UJIAN KEFASIHAN, KEMAJUAN, UJIAN BAKAT DAN UJIAN PENCAPAIAN

UJIAN FORMATIF

  • Ujian Formatif adalah bahan atau alat ujian yang dibina oleh guru untuk menguji sesuatu kemahiran atau subkemahiran bahasa yang diajar. 
  • Skop pengajaran dan pembelajaran ujian tersebut agak terhad dan tidak luas.
  • Tujuan utama guru menjalankan ujian formatif untuk memperbaiki lagi mutu proses pengajaran dan pembelajaran. 
  • Ujian Formatif dapat mengesan kelemahan dan pembelajaran murid secara serta-merta.
  • Ujian ini dijalankan dalam bentuk pemerhatian atau pun dalam satu siri ujian yang pendek.

UJIAN SUMATIF

  • Ujian sumatif ialah proses penilaian yang dijalankan secara menyeluruh pada akhir satu peringkat pembelajaran untuk menentukan tahap pembelajaran dalam kalangan murid.   
  • Skop pengajaran dan pembelajaran yang berbentuk Ujian Sumatif diasaskan dan dibina secara luas dan melibatkan kesemua kemahiran dan aspek bahasa.

UJIAN KEFASIHAN

 
  • Ujian Kefasihan pula bertujuan untuk menentukan setakat manakah seseorang telah mengetahui dan menguasai sesuatu bahasa secara keseluruhan.







  • Ujian kefasihan dinilai dari segi:
Ø  Pengucapan dan penyebutan dengan betul dan terang
Ø  Kadar kelajuan bacaan sesuai dengan bahan yang dibaca.
Ø  Intonasi dan nada yang betul
Ø  Pemilihan ungkapan yang betul
Ø  Mimic muka yang jelas sesuai untuk membayangkan sesuatu maksud dengan jelas
Ø  Pososo tubuh yang betul
Ø  Kedudukan buku yang betul
Ø  Perferakkan mata (mata pembaca yang lamah akan berhenti untuk menyerap perkataan)
Ø  Pembaca yang fasih boleh mengenalpasti struktur ayat dan mampu memecahkan ayat2 yang panjang menjadi bahagian2 kecil.
Ø  Perbuatan menunjuk ketika membaca boleh mengganggu kefasihan membaca.
 

UJIAN KEMAJUAN

  • Ujian Kemajuan merupakan ujian yang menentukan kemajuan murid dari semasa ke semasa di sepanjang pembelajaran mereka.
  • Berasaskan objektif pengajaran. Pembelajaran yang telah diikuti oleh pelajar.
  • Bertujuan mengukur dan menilai setakat mana pelajar-pelajar telah menguasai bahan atau perkara-perkara yang diajar tentang satu-satu tajuk tertentu.

UJIAN BAKAT

  • Ujian bakat bertujuan mengesan bakat seseorang dalam menguasai bahasa asing.
  • Kemahiran berbahasa yang diuji dalam ujian bakat, iaitu kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis, menjadi perkara utama dalam pendidikan bahasa.

UJIAN PENCAPAIAN
 
  • bertujuan untuk menentukan setakat manakah murid-murid telah menguasai kemahiran, bahan atau isi pelajaran yang telah dipelajari.
  • Ujian pencapaian yang juga disebut sebagai ujian sumatif adalah jenis ujian yang diberi setelah kursus tamat dan tujuannya ialah untuk menilai hasil pengajaran.
  • Soalan-soalan yang dikemukakan mestilah berkaitan dengan isi pelajaran yang telah diajar sahaja.
  • Boleh dijadikan pada akhir kursus ataupun setelah tamatnya sesuatu unit pembelajaran atau mengikut penggal atau semester pesekolahan.
  • Berbeza daripada ujian kemajuan.bersifat menyeluruh dan pencapaian lebih rasmi.
 Sumber rujukan : Modul Bahasa Melayu BMM 3103

No comments:

Post a Comment