UJIAN FORMATIF
- Ujian Formatif adalah bahan atau alat ujian yang dibina oleh guru untuk menguji sesuatu kemahiran atau subkemahiran bahasa yang diajar.
- Skop pengajaran dan pembelajaran ujian tersebut agak terhad dan tidak luas.
- Tujuan utama guru menjalankan ujian formatif untuk memperbaiki lagi mutu proses pengajaran dan pembelajaran.
- Ujian Formatif dapat mengesan kelemahan dan pembelajaran murid secara serta-merta.
- Ujian ini dijalankan dalam bentuk pemerhatian atau pun dalam satu siri ujian yang pendek.
UJIAN SUMATIF
- Ujian sumatif ialah proses penilaian yang dijalankan secara menyeluruh pada akhir satu peringkat pembelajaran untuk menentukan tahap pembelajaran dalam kalangan murid.
- Skop pengajaran dan pembelajaran yang berbentuk Ujian Sumatif diasaskan dan dibina secara luas dan melibatkan kesemua kemahiran dan aspek bahasa.
UJIAN KEFASIHAN
- Ujian Kefasihan pula bertujuan untuk menentukan setakat manakah seseorang telah mengetahui dan menguasai sesuatu bahasa secara keseluruhan.
- Ujian kefasihan dinilai dari segi:
Ø Pengucapan dan penyebutan dengan betul dan terang
Ø Kadar kelajuan bacaan sesuai dengan bahan yang dibaca.
Ø Intonasi dan nada yang betul
Ø Pemilihan ungkapan yang betul
Ø Mimic muka yang jelas sesuai untuk membayangkan sesuatu maksud dengan jelas
Ø Pososo tubuh yang betul
Ø Kedudukan buku yang betul
Ø Perferakkan mata (mata pembaca yang lamah akan berhenti untuk menyerap perkataan)
Ø Pembaca yang fasih boleh mengenalpasti struktur ayat dan mampu memecahkan ayat2 yang panjang menjadi bahagian2 kecil.
Ø Perbuatan menunjuk ketika membaca boleh mengganggu kefasihan membaca.
UJIAN KEMAJUAN
- Ujian Kemajuan merupakan ujian yang menentukan kemajuan murid dari semasa ke semasa di sepanjang pembelajaran mereka.
- Berasaskan objektif pengajaran. Pembelajaran yang telah diikuti oleh pelajar.
- Bertujuan mengukur dan menilai setakat mana pelajar-pelajar telah menguasai bahan atau perkara-perkara yang diajar tentang satu-satu tajuk tertentu.
UJIAN BAKAT
- Ujian bakat bertujuan mengesan bakat seseorang dalam menguasai bahasa asing.
- Kemahiran berbahasa yang diuji dalam ujian bakat, iaitu kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis, menjadi perkara utama dalam pendidikan bahasa.
UJIAN PENCAPAIAN
- bertujuan untuk menentukan setakat manakah murid-murid telah menguasai kemahiran, bahan atau isi pelajaran yang telah dipelajari.
- Ujian pencapaian yang juga disebut sebagai ujian sumatif adalah jenis ujian yang diberi setelah kursus tamat dan tujuannya ialah untuk menilai hasil pengajaran.
- Soalan-soalan yang dikemukakan mestilah berkaitan dengan isi pelajaran yang telah diajar sahaja.
- Boleh dijadikan pada akhir kursus ataupun setelah tamatnya sesuatu unit pembelajaran atau mengikut penggal atau semester pesekolahan.
- Berbeza daripada ujian kemajuan.bersifat menyeluruh dan pencapaian lebih rasmi.
No comments:
Post a Comment