Taksonomi Bloom.
Rajah 1 : Peringkat-peringkat taksonomi Bloom |
Rajah 1 merupakan peringkat-peringkat yang terdapat dalam taksonomi
Bloom yang diperkenalkan oleh Benjamin Bloom pada tahun 1956. Domain kognitif taksonomi Bloom digunakan dalam elemen pentaksiran dan
menentukan aras kesukaran seseuatu ujian yang ditadbir. Terdapat enam peringkat
dalam taksonomi Bloom iaitu peringkat pengetahuan, peringkat kefahaman,
peringkat aplikasi, peringkat analisis, peringkat sintesis dan peringkat
penilaian.
Peringkat 1 : Pengetahuan.
- Proses mengingat ditekankan.
- Soalan pada aras ini mengkehendaki pelajar mengingat kembali atau mengenal fakta , istilah, strategi menyelesaikan masalah.
- Kosa kata yang sering digunakan dalam pembentukan soalan adalah seperti labelkan, senaraikan, nyatakan, manakah, apakah dan berikan.
Peringkat 2 : Kefahaman.
- Peringkat kefahaman menguji kebolehan pelajar untuk memahami apa yang telah dipelajari dan menjelaskan atau memberikan makna kepada sesuatu perkara.
- Soalan pada aras ini, pelajar dikehendaki untuk menyatakan idea-idea utama dalam ayat sendiri, menterjemah dan memberi contoh kepada konsep.
- Soalan pada peringkat ini banyak menggunakan perkataan seperti terangkan, jelaskan, huraikan, bandingkan dan tukarkan.
Peringkat 3 : Aplikasi.
- Soalan peringkat aplikasi memerlukan pelajar untuk menggunakan apa yang dipelajari kepada masalah atau situasi yang baharu.
- Memerlukan kemahiran menghubungkait sesuatu situasi dengan situasi yang lain semasa menjawab soalan pada aras aplikasi.
- Kosa kata yang sering digunakan untuk membina soalan pada aras aplikasi ialah selesaikan, binakan, demonstrasikan, bagaimana dan berikan.
Peringkat 4 : Analisis.
- Soalan pada peringkat analisis memerlukan pelajar mengenalpasti pertalian antara idea, mencari persamaan atau perbezaan yang wujud.
- Soalan pada aras ini menguji kebolehan pelajar untuk memecahkan sesuatu perkara kepada bahagian-bahagian dan mengenalpasti tentang hubungkait antara bahagian-bahagian berkenaan
- Kata kerja yang digunakan untuk membina soalan pada aras analisis adalah seperti bandingkan, beri sebab, klasifikasikan, tunjukkan dan bahagikan.
Peringkat 5 : Sintesis.
- Soalan pada peringkat sintesis menekankan pengumpulan unsur-unsur dan bahagian-bahagian tertentu supaya ia dapat menunjukkan satu poal atau struktur yang jelas dan nyata.
- Soalan pada peringkat ini memerlukan pelajar mengumpul atau menyatukan maklumat, pengetahuan dan kebolehan daripada bahagian-bahagian yang dipelajari untuk membentuk sesuatu yang baru dan asli.
- Kosa kata yang popular digunakan dalam soalan ini adalah seperti kategorikan, susunkan, bentukkan, tuliskan semula dan rekabentukan.
Peringkat 6 : Penilaian.
- Soalan pada aras ini memerlukan pelajar untk membuat pertimbangan termasuk memberi rasional atas alasan dalaman atau luaran, manafsir dan mengkritik.
- Perkataan yang digunakan untuk membina soalan pada aras ini ialah bincangkan, nilaikan, beri pendapat, pertimbangkan dan justifikasikan.
Domain Karthwohl.
Domain Krathwohl termasuk di dalam
domain afektif yang meliputi emosi, sikap, dan nilai murid. Pengasas
bagi taksonomi ini adalah David R. Krathwohl.
Aras taksonomi Krathwohl.
1. Penerimaan
Berhubung
dengan kemahuan pelajar untuk memberi perhatian. Tindakan pelajar
mencerminkan satu kesedaran atau perhatian terhadap ransangan dan
peristiwa atau persekitaran yang berhubung dengan domain afektif.
Konteks pengajaran menekankan kepada kebolehan mendengar, menanyakan
soalan, mengenal bahagian-bahagian ayat dan menjawab dengan lengkap.
2. Gerak balas
Membawa
maksud membentuk sesuatu sistem nilai. Apabila lebih daripada satu
nilai dinuranikan maka membolehkan beberapa nilai digunakan. Pelajar
terpaksa membina beberapa hubungan dan keutamaan di antara
nilai-nilainya.
3. Menilai
Pada
peringkat ini perlakuan adalah didasarkan atas konsep dan prinsip yang
telah dinuranikan sehingga menjadi kepercayaan. Perlakuan cenderung
menjadi konsisten walaupun dalam keadaan yang berbeza jika kepercayaan
itu boleh dipratikkan.
4. Organisasi
Membawa
maksud membentuk sesuatu sistem nilai. Apabila lebih daripada satu
nilai dinuranikan maka membolehkan beberapa nilai digunakan. Pelajar
terpaksa membina beberapa hubungan dan keutamaan di antara
nilai-nilainya.
5. Perwatakan
Bermaksud
seseorang itu mematuhi sesuatu sistem nilai dan sanggup mengamalkannya
sebagai satu cara hidup. Pada peringkat ini, seseorang itu akan
memperlihatkan perwatakan berlandaskan kepada nilai tertentu, misalnya
dapat membuat keputusan mengikut keadaan, tanpa berasaskan perasaan atau
sogokan dan sistemnilai tersendiri iaitu mempunyai prinsip hidup
sendiri.
Sumber rujukan :
Bhasah
Abu Bakar (2003). Asas Pengukuran Bilik Darjah. Perak : Quantum Books.
Tuan Jah Yusof dan Faridah Nazir (2012). Pentaksiran
Bahasa Melayu Sekolah Rendah. Selangor : Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.
No comments:
Post a Comment