Sunday, October 7, 2012

ISL MINGGU 3 : JADUAL SPESIFIKASI UJIAN (JSU)


Definisi / Konsep Jadual Spesifikasi Ujian ( JSU) :

  • Kandungan Ujian tentang topik-topik pelajaran.
  • Aras Kemahiran yang mengikut taksonomi objektif pendidikan.
  • Pemberatan (%) pada kandungan aras kemahiran berdasarkan lama masa mengajar dan kepentingan sesuatu kemahiran itu diajar.
  • Bentuk ujian sama ada berbentuk objektif, esei, amali, kertas kursus dan lain-lain.Bilangan item yang mengikut bentuk, kandungan dan aras kemahiran.
  • Kepayahan atau kesukaran item yang berada dalam lingkungan 20 % - 80%.

Kepentingan JSU :

  • Mengelakkan daripada membina ujian secara sembarangan.
  • Menjamin kesahan isi kandungan sesuatu ujian.
  • Menimbulkan rasa kepentingan topik-topik dan aras-aras kemahiran.
  • Menentukan perseimbangan antara topik-topik dengan aras-aras kemahiran
    yang diuji.
  • Memberikan panduan untuk membentuk format ujian.
Langkah-langkah Membina JSU

Langkah 1: Senaraikan tajuk-tajuk yang hendak diuji.

Langkah II: Tentukan soalan yang akan dibina itu.

a. soalan objektif (30 soalan)
b. 1 markah bagi 1 item
c. jumlah soalan bagi setiap topik dikira:
= (Jumlah masa /Jumlah Masa keseluruhan) x Jumlah soalan

Langkah III: Tentukan model aras kesukaran item.

Biasanya JPU menggunakan taksonomi objektif pendidikan Bloom.
Tiga domain: kognitif, afektif, dan psikomotor.

Domain Kognitif
6. Penilaian
5. Sintesis
4. Analisis
3. Penggunaan
2. Kefahaman
1. Pengetahuan

 Langkah IV: Apakah jenis ujian yang akan diuji?

  • Ujian objektif
  • Ujian struktur
  • Ujian esei, dan lain-lain.
 Langkah V:

  • Tentukan bilangan soalan bagi setiap komponen (objektif, struktur, esei dll)
  • Penentuan aras kesukaran soalan (soalan mudah – soalan sukar)
  • Pemarkahan
Langkah VI
  • Nyatakan mata pelajaran
  • Nyatakan tingkatan
  • Susunan nombor soalan mengikut tajuk

Sumber : Modul Bahasa Melayu BMM 3103

No comments:

Post a Comment