Definisi / Konsep Jadual Spesifikasi Ujian ( JSU) :
- Kandungan Ujian tentang topik-topik pelajaran.
- Aras Kemahiran yang mengikut taksonomi objektif pendidikan.
- Pemberatan (%) pada kandungan aras kemahiran berdasarkan lama masa mengajar dan kepentingan sesuatu kemahiran itu diajar.
- Bentuk ujian sama ada berbentuk objektif, esei, amali, kertas kursus dan lain-lain.Bilangan item yang mengikut bentuk, kandungan dan aras kemahiran.
- Kepayahan atau kesukaran item yang berada dalam lingkungan 20 % - 80%.
Kepentingan JSU :
- Mengelakkan daripada membina ujian secara sembarangan.
- Menjamin kesahan isi kandungan sesuatu ujian.
- Menimbulkan rasa kepentingan topik-topik dan aras-aras kemahiran.
- Menentukan perseimbangan antara topik-topik dengan aras-aras kemahiran
yang diuji. - Memberikan panduan untuk membentuk format ujian.
Langkah 1: Senaraikan tajuk-tajuk yang hendak diuji.
Langkah II: Tentukan soalan yang akan dibina itu.
a. soalan objektif (30 soalan)
b. 1 markah bagi 1 item
c. jumlah soalan bagi setiap topik dikira:
= (Jumlah masa /Jumlah Masa keseluruhan) x Jumlah soalan
Langkah III: Tentukan model aras kesukaran item.
Biasanya JPU menggunakan taksonomi objektif pendidikan Bloom.
Tiga domain: kognitif, afektif, dan psikomotor.
Domain Kognitif
6. Penilaian
5. Sintesis
4. Analisis
3. Penggunaan
2. Kefahaman
1. Pengetahuan
Langkah IV: Apakah jenis ujian yang akan diuji?
- Ujian objektif
- Ujian struktur
- Ujian esei, dan lain-lain.
- Tentukan bilangan soalan bagi setiap komponen (objektif, struktur, esei dll)
- Penentuan aras kesukaran soalan (soalan mudah – soalan sukar)
- Pemarkahan
- Nyatakan mata pelajaran
- Nyatakan tingkatan
- Susunan nombor soalan mengikut tajuk
Sumber : Modul Bahasa Melayu BMM 3103
No comments:
Post a Comment